Usein
kysyttyä

Taloushallinto

Olen kiinnostunut palvelusta, mutta pitääkö minun ostaa myös ohjelma teiltä?

Ei tarvitse, tarjoamme myös perinteistä taloushallintoa, niin että tositteet toimitetaan meille kuuukausittain, tain muun sovitun ajan välein.

Teettekö myös paperikirjanpitoa?

Kyllä, meiltä onnistuu myös paperitositteista kirjanpito. Suosittelisimme kumminkin tositteille eTaskun kautta toimittamista, eTaskun ansiosta fyysisiä paperitositteita ei enää tarvitse toimittaa ja säilyttää – asiakas voi kuvata käteistositteet suoraan kirjanpitoon jo ostotilanteessa.

Millä ohjelmilla työskentelette?

Olemme Visma Netvisor sertifikoitu kumppani, mutta osaamiseemme kuuluvat myös muut taloushallinnon järjestelmät, sähköisistä työkaluista myös Procountor. Talonyhtiön kirjanpito ja hallinnointi tapahtuu kätevästi tarkoitukseen suunnitellun Domus Isännöintijärjestelmän avulla. Järjestelmä on useiden vuosien kokemuksen perusteella tuttu ja mainio työväline. Otamme mielellämme vastaan toimeksiantoja yhteistyössä muista ohjelmistoista.

Mitä yhtiömuotoja palvelette?

Palvelemme kaikkia yhtiömuotoja, sekä yhdistyksiä ja säätiöitä. Kirjanpito voidaan tehdä myös kiinteällä veloituksella vuosittain.

Miten siirto toisesta tilitoimistosta tapahtuu?

Voimme tehdä siirron puolestanne. Laadimme valtakirjan, ja olemme yhteydessä tilitoimistoonne. Sovimme siirtoajankohdan, sekä materiaalien toimituksen hyvässä yhteistyössä vanhan toimiston kanssa. Tämä palvelu on ilmainen.

Ulkoistettu talousjohto ja tilintarkastus

Mitä ulkoistettu talousjohto tarkoittaa?

Tarjoamme kokeneen talousjohtajan palveluita joko projektikohtaisesti tai osa-aikaisesti käyttöön. Talousjohtaja voi esimerkiksi käydä yhtiön prosessit lävitse ja kehittää näitä, laatia ja tarkastaa budjettia, tehdä raportointia, tai avustaa muissa taloushallinnon töissä.

Tarvitseeko meidän tehdä tilintarkastus?

Tilintarkastuslaki asettaa rajat yhtiön tilintarkastukselle. Jos nämä ylittyvät päättyneeltä ja sitä aikaisemmalta tilikaudelta, tulee tilintarkastus suorittaa. Rajat ovat: taseen loppusumma ylittää 100 000 euroa, liikevaihto ylittää 200 000 euroa; tai palveluksessa yli 3 henkilöä. Suosittelemme tilintarkastusta kaikille asiakkaillemme.

Toiminnantarkastus vai tilintarkastus?

Asunto-osakeyhtiöissä ja yhdistyksissä voidaan käyttää myös toiminnantarkastajaa. Toiminnantarkastaja korvaa entisen ns. maalikkotarkastajan lain muuttumisen jälkeen (2010). Asunto-osakeyhtiössä on oltava toiminnantarkastaja, jos sillä ei ole tilintarkastajaa ja yhtiöjärjestyksessä ei toisin määrätä. Yhdistys, jonka säännöissä määrätään tilintarkastajasta (mainitsematta erityisesti hyväksyttyä tilintarkastajaa, auktorisoitua tilintarkastajaa tai KHT-, HTM- tai JHTT-tilintarkastajaa) ja joka ei ole lain perusteella velvollinen valitsemaan ammattitilintarkastajaa, voi valita joko tilintarkastuslaissa tarkoitetun tilintarkastajan tai toiminnantarkastajan. Tarjoamme toiminnantarkastukset kiinteällä hinnalla.

Mitä tilintarkastuksen palveluita voitte tarjota?

Tarjoamme tilintarkastuspalvelut yhteistyössä HT tarkastajan kanssa. Me suoritamme tilintarkastuksen käytännön työtä assistenttina, ja kertomuksen allekirjoittaa auktorisoitu tilintarkastaja. Tilitoimisto ei voi tehdä kirjanpitoa ja saman asiakkaan tarkastusta, sillä riippumattomuus vaarantuu. Teemme myös tilintarkastuksia myös muille, kun omille asiakkaillemme. 

Yhtiön purkaminen

Kuinka nopeasti yhtiö saadaan purettua?

Aikaa kannattaa varata useampi kuukausi, suosittelemme varautumaan viiden – kuuden kuukauden aikaan. Julkinen haaste vie Patentti- ja rekisterihallituksella myös oman aikansa.

Mitä asioita tulee ottaa huomioon purkamisen yhteydessä?

Kaikki sopimukset purkautuvat ja pitää lopettaa. Niinkin arkinen asia kuten puhelinliittymä tulee sulkea tai siirtää toiseen omistukseen jos numeron toivotaan olevan jatkossa käytössä. Kirjanpito tulee olla ajantasalla ja tätä pitää ylläpitää koko selvitystilan ajan.

Paljonko viranomaiskulut tulevat kustantamaan kokonaisuudessaan?

Sähköisesti ilmoittaen Patentti- ja rekisterihallitus veloittaa 235,00 euroa.
Paperilomakkeilla veloitukset ovat suuremmat.

Miksi yhtiö kannattaa purkaa?

Yhtiön purkaminen on järkevää kun liiketoiminta hiipuu ja päättyy. Varat jaetaan velkojen maksamisen jälkeen osakkaille ja yhtiö poistuu rekistereistä. Purkamisen jälkeen kirjanpitovelvollisuus päättyy ja vuosittain yhtiöstä tehtävät tilinpäätös ja veroilmoitus velvollisuus poistuu.

Minkä vuoksi palvelu kannattaa ostaa kauttanne?

Tuotamme palvelun ammattitaidolla avaimet käteen. Palvelumme sisältää kaikki vaiheet, selvitysmiehen ja julkisen haasteen hakemisen lisäksi. Olemme aidosti läsnä koko prosessin ajan.

Endall konsulttipalvelut, Helsinki
Y-tunnus: 3148163-6 | Rekisteriseloste